Periode
Kommune
Demografisk
  
Legg til Filter
Pårørende til
Tjenestetilbud
  
Legg til Filter
Statistikk uthentingen var vellykket
Utvalg av populasjon
Periode
2026 (01.12.2025-31.03.2026)88 - 100%
Kommune
Asker1 - 1.14%
Bø (Nordland)13 - 14.77%
Gjøvik1 - 1.14%
Grue1 - 1.14%
Hol8 - 9.09%
Oslo kommune31 - 35.23%
Østre Toten3 - 3.41%
Søndre Land8 - 9.09%
Vestre Toten15 - 17.05%
Vinje6 - 6.82%
Voss1 - 1.14%
Regions
Østensjø11 - 12.50%
Sagene20 - 22.73%
Kjønn
Kvinne71 - 80.68%
Mann17 - 19.32%
Aldersgruppe
18 - 293 - 3.41%
30 - 397 - 7.95%
40 - 4915 - 17.05%
50 - 5927 - 30.68%
60 - 6922 - 25.00%
70 - 7913 - 14.77%
80 - 891 - 1.14%
Tjenestetilbud
Aktivitetstilbud/dagtilbud10 - 11.36%
Personlig assistanse/støtte, bistand og samtaletilbud10 - 11.36%
Helsetjenester i hjemmet (privat bolig, omsorgsbolig eller annen kommunal bolig som ikke er døgnbemannet)29 - 32.95%
Avlastningsopphold eller avlastningstjenester10 - 11.36%
Institusjonsplass eller bolig med heldøgns omsorg og pleie29 - 32.95%
Pårørende til
Ektefelle/partner18 - 20.45%
Forelder41 - 46.59%
Svigerforelder5 - 5.68%
Barn under 18 år9 - 10.23%
Barn 18 år eller eldre5 - 5.68%
Søsken1 - 1.14%
Besteforelder4 - 4.55%
Venn3 - 3.41%
Annen2 - 2.27%
Ubesvarte spørsmål
(ingen spørsmål)
Besvarelse
1. Kryss av for ditt kjønn 88 - 100.00%
Kvinne 71 - 80.68%
Mann 17 - 19.32%
Annet 0 - 0.00%
2. Hva er din alder? 88 - 100.00%
18 - 29 3 - 3.41%
30 - 39 7 - 7.95%
40 - 49 15 - 17.05%
50 - 59 27 - 30.68%
60 - 69 22 - 25.00%
70 - 79 13 - 14.77%
80 - 89 1 - 1.14%
Over 90 år 0 - 0.00%
3. Hvem er du pårørende til? 88 - 100.00%
Ektefelle/partner 18 - 20.45%
Forelder 41 - 46.59%
Svigerforelder 5 - 5.68%
Barn under 18 år 9 - 10.23%
Barn 18 år eller eldre 5 - 5.68%
Søsken 1 - 1.14%
Besteforelder 4 - 4.55%
Venn 3 - 3.41%
Annen 2 - 2.27%
4. Bor du og tjenestemottakeren i samme bolig? 88 - 100.00%
Ja 26 - 29.55%
Nei 58 - 65.91%
I perioder 4 - 4.55%
5. Bor tjenestemottaker i en egen separat enhet i boligen? 30 - 34.09%
Ja 1 - 3.33%
Nei 29 - 96.67%
6. Hvilken tjeneste mottar tjenestemottakeren? 88 - 100.00%
Aktivitetstilbud/dagtilbud 10 - 11.36%
Personlig assistanse/støtte, bistand og samtaletilbud 10 - 11.36%
Helsetjenester i hjemmet (privat bolig, omsorgsbolig eller annen kommunal bolig som ikke er døgnbemannet) 29 - 32.95%
Avlastningsopphold eller avlastningstjenester 10 - 11.36%
Institusjonsplass eller bolig med heldøgns omsorg og pleie 29 - 32.95%
7. Hvilket aktivitetstilbud/dagtilbud? 10 - 11.36%
For eldre 1 - 10.00%
For personer med nedsatt funksjonsevne 1 - 10.00%
Dagtilbud for personer med demens 7 - 70.00%
For personer med utviklingshemming 1 - 10.00%
Innen rus og/ eller psykisk helsetjeneste 0 - 0.00%
8. Hvilken personlig assistanse/ støtte, bistand eller samtaletilbud? 10 - 11.36%
BPA (brukerstyrt personlig assistanse) 2 - 20.00%
Støttekontakt 1 - 10.00%
Praktisk bistand og opplæring/veiledning (for å bli mest mulig selvhjulpen i dagliglivet) 3 - 30.00%
Samtaletilbud 3 - 30.00%
Hjemmehjelp og bistand/hjelp til praktiske gjøremål 1 - 10.00%
9. Hvilke helsetjenester i hjemmet? 29 - 32.95%
Hjemmesykepleie / hjemmetjeneste 28 - 96.55%
Rehabilitering i hjemmet (opptrening i en periode med for eksempel fysioterapeut, ergoterapeut eller annet helsepersonell) 0 - 0.00%
Innen rus og/eller psykisk helsetjeneste 1 - 3.45%
For personer med utviklingshemming 0 - 0.00%
10. Hvilke avlastningsopphold eller avlastningstjenester? 10 - 11.36%
For eldre 3 - 30.00%
For personer med nedsatt funksjonsevne 5 - 50.00%
For personer med utviklingshemming 2 - 20.00%
Innen rus og/eller psykisk helsetjeneste 0 - 0.00%
11. Hvilken institusjon eller bolig for heldøgns omsorg og pleie? 29 - 32.95%
Korttidsopphold i sykehjem eller helsehus 2 - 6.90%
Langtidsopphold i sykehjem eller helsehus 15 - 51.72%
Omsorgsbolig eller bokollektiv/bofellesskap for eldre og for voksne med nedsatt funksjonsevne 6 - 20.69%
Omsorgsbolig eller bofellesskap/bokollektiv for personer med utviklingshemming 4 - 13.79%
Omsorgsbolig eller bofellesskap/bokollektiv innen rus og/ eller psykisk helsetjeneste 2 - 6.90%
12. I hvor lang tid har tjenestemottaker mottatt denne tjenesten? 88 - 100.00%
6 måneder eller kortere 18 - 20.45%
7-11 måneder 12 - 13.64%
12-23 måneder 16 - 18.18%
2-3 år 13 - 14.77%
Mellom 3 og 5 år 15 - 17.05%
5 år eller mer 14 - 15.91%
13. Er du oppført som tjenestemottakers nærmeste pårørende? 88 - 100.00%
Ja 75 - 85.23%
Nei 13 - 14.77%
14. Har tjenestemottaker langvarig hjelpebehov og får hjelp fra to eller flere tjenester? ​ 53 - 60.23%
Ja 38 - 71.70%
Nei 9 - 16.98%
Vet ikke 6 - 11.32%
15. Har tjenestemottaker en koordinator som samordner tjenestene? 38 - 43.18%
Ja 15 - 39.47%
Nei 14 - 36.84%
Vet ikke 9 - 23.68%
16. Hva er din opplevelse av koordinatorfunksjonen? 15 - 17.05%
Koordinator bidrar til at tjenestene oppleves helhetlige og sammenhengende. 5 - 33.33%
Koordinator bidrar med nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om helse- og omsorgstjenestetilbudet. 5 - 33.33%
Koordinator bidrar til at jeg som pårørende i stor grad kan leve eget liv. 4 - 26.67%
Koordinator-funksjonen fungerer bare delvis. 6 - 40.00%
Koordinator-funksjonen fungerer ikke. Det er pårørende som koordinerer det meste av hjelpen. 2 - 13.33%
17. Utarbeides eller er det utarbeidet individuell plan (IP) for tjenestemottaker? 38 - 43.18%
Ja 8 - 21.05%
Nei 15 - 39.47%
Vet ikke 15 - 39.47%
18. Har tjenestemottaker samtykket til at du skal involveres i den individuelle planen​ eller har du rett til å være involvert fordi tjenestemottaker ikke har samtykkekompetanse? ​ 8 - 9.09%
Ja 7 - 87.50%
Nei 1 - 12.50%
Vet ikke 0 - 0.00%
19. I hvilken grad sørger tjenesten for at du er involvert med å få informasjon og kunne medvirke i forhold til den individuelle planen? 7 - 7.95%
I liten grad 2 - 28.57%
I noen grad 1 - 14.29%
I stor grad 4 - 57.14%
20. Hvordan opplever du at den individuelle planen fungerer og følges opp i det daglige? 7 - 7.95%
Den fungerer godt 3 - 42.86%
Det fungerer delvis 3 - 42.86%
Det fungerer ikke 1 - 14.29%
21. Hvordan opplever du det samlede tjenestetilbudet? 38 - 43.18%
Det fungerer godt 12 - 31.58%
Det fungerer delvis 21 - 55.26%
Det fungerer ikke 5 - 13.16%
22. Har du en fast kontaktperson i den tjenesten som tjenestemottakeren mottar i størst omfang? 75 - 85.23%
Ja 33 - 44.00%
Nei 30 - 40.00%
Vet ikke 12 - 16.00%
23. Har det vært gjennomført planlagt samtale ved oppstart av tjenesten? 75 - 85.23%
Ja 38 - 50.67%
Nei 37 - 49.33%
24. Har du i løpet av det siste året fått tilbud om planlagt samtale med kontaktperson eller annen person i tjenesten? 75 - 85.23%
Ja 21 - 28.00%
Nei 54 - 72.00%
25. Har du selv etterspurt samtale? 54 - 61.36%
Ja 20 - 37.04%
Nei 34 - 62.96%
26. Hvorfor ikke? 34 - 38.64%
Jeg har ikke behov for samtale 7 - 20.59%
Jeg synes det er vanskelig å spørre 9 - 26.47%
Annen årsak 18 - 52.94%
27. Har planlagte samtaler blitt gjennomført når du har etterspurt dette? 20 - 22.73%
Ja 11 - 55.00%
Nei 9 - 45.00%
28. Har planlagte samtaler blitt gjennomført? 21 - 23.86%
Ja 21 - 100.00%
Nei 0 - 0.00%
29. Hvor ofte har det vært gjennomført planlagt samtale? 32 - 36.36%
En gang 10 - 31.25%
En gang i halvåret 3 - 9.38%
En gang i året 3 - 9.38%
Ved behov, når jeg har etterspurt 15 - 46.88%
Annet 1 - 3.13%
30. Opplever du at tjenesten tilbyr tilstrekkelig antall planlagte samtaler i forhold til ditt behov? 75 - 85.23%
Ja 32 - 42.67%
Nei 43 - 57.33%
31. Hva omhandlet de planlagte samtalene? 46 - 52.27%
Avklaring av forventninger til hverandre, for eksempel hvem som skal utføre hvilke oppgaver 25 - 54.35%
Hvem du kan kontakte i tjenesten 12 - 26.09%
Hvordan ansatte i tjenesten kan komme i kontakt med deg 9 - 19.57%
Hvilke kontakt-måter som er best å bruke for å nå rett person i tjenesten (f.eks. ringe, sende e-post) 7 - 15.22%
Å skape en felles forståelse av tjenestemottakers situasjon og behov 33 - 71.74%
Din situasjon og dine behov som pårørende 18 - 39.13%
Plan for videre samtaler med deg som pårørende 7 - 15.22%
32. Opplever du at dine synspunkter blir lyttet til i planlagte samtaler? 46 - 52.27%
I liten grad 6 - 13.04%
I noen grad 15 - 32.61%
I stor grad 23 - 50.00%
Ikke aktuelt 2 - 4.35%
33. Opplever du at det du tar opp blir fulgt opp? 46 - 52.27%
I liten grad 10 - 21.74%
I noen grad 15 - 32.61%
I stor grad 18 - 39.13%
Ikke aktuelt 3 - 6.52%
34. Opplever du at du i din rolle som pårørende har behov for avlastning? 53 - 60.23%
Ja 28 - 52.83%
Nei 25 - 47.17%
35. Har du fått innvilget avlastning? 28 - 31.82%
Ja 10 - 35.71%
Nei 8 - 28.57%
Jeg har ikke etterspurt/søkt 10 - 35.71%
36. I hvilken grad opplever du at avlastningen er tilstrekkelig med tanke på omfang? 10 - 11.36%
I liten grad 0 - 0.00%
I noen grad 9 - 90.00%
I stor grad 1 - 10.00%
37. Opplever du at avlastningstilbudet er godt eller riktig for tjenestemottaker? 10 - 11.36%
Ja 6 - 60.00%
Nei 1 - 10.00%
Vet ikke 3 - 30.00%
38. Opplever du at avlastningstilbudet er godt eller riktig for deg? 10 - 11.36%
Ja 7 - 70.00%
Nei 2 - 20.00%
Vet ikke 1 - 10.00%
39. Utfører du omsorgsoppgaver overfor tjenestemottaker? 53 - 60.23%
Ja 39 - 73.58%
Nei 14 - 26.42%
40. Hvordan opplever du å utføre omsorgsoppgaver (flere svaralternativer er mulig)? 39 - 44.32%
Jeg synes det er fint å kunne være en ressurs 13 - 33.33%
Jeg opplever at jeg mestrer oppgavene 15 - 38.46%
Jeg følger meg trygg med oppgavene 11 - 28.21%
Det er en fysisk belastning for meg 13 - 33.33%
Det er en psykisk belastning for meg 18 - 46.15%
Jeg følger meg utrygg i å utføre oppgavene 5 - 12.82%
Jeg vil gjerne at andre skal utføre oppgavene 13 - 33.33%
41. Har du vedtak på opplæring og veiledning med tanke på omsorgsoppgavene du utfører? 39 - 44.32%
Ja 1 - 2.56%
Nei 38 - 97.44%
42. Opplever du at du får opplæring og veiledning som samsvarer med vedtaket du har fått, for å kunne gjennomføre omsorgsoppgavene du utfører? 1 - 1.14%
Ja 1 - 100.00%
Nei 0 - 0.00%
Delvis 0 - 0.00%
Jeg får ingen opplæring eller veiledning 0 - 0.00%
43. Har du brukt kommunens hjemmeside på internett for å finne informasjon du har hatt behov for som pårørende? 88 - 100.00%
Ja 53 - 60.23%
Nei 35 - 39.77%
44. Fant du informasjonen du hadde behov for? 53 - 60.23%
Ja 10 - 18.87%
I noen av tilfellene 34 - 64.15%
Nei 9 - 16.98%
45. Opplever du at de ansatte i tjenesten er imøtekommende når du har behov for å orientere dem eller dele en bekymring om noe som gjelder tjenestemottaker? 88 - 100.00%
Ja 32 - 36.36%
Nei 10 - 11.36%
Det avhenger av hvem jeg møter 38 - 43.18%
Ikke aktuelt 8 - 9.09%
46. Opplever du at du får hjelp til å finne en du kan snakke med dersom den ansatte du møter ikke er rett person til dette? 38 - 43.18%
I liten grad 9 - 23.68%
I noen grad 26 - 68.42%
I stor grad 3 - 7.89%
47. Opplever du at de ansatte i tjenesten er imøtekommende når du har behov for å snakke med dem om noe som gjelder DIN situasjon og/eller situasjonen til andre pårørende i familien? 88 - 100.00%
Ja 19 - 21.59%
Nei 10 - 11.36%
Det avhenger av hvem jeg møter 33 - 37.50%
Ikke aktuelt 26 - 29.55%
48. Opplever du at du får hjelp til å finne en du kan snakke med dersom den ansatte du møter ikke er rett person til dette? 33 - 37.50%
I liten grad 10 - 30.30%
I noen grad 21 - 63.64%
I stor grad 2 - 6.06%
49. Opplever du at du kan snakke åpent og ærlig med ansatte i tjenesten om hvordan din situasjon som pårørende egentlig er? 88 - 100.00%
Ja 22 - 25.00%
Nei 14 - 15.91%
Det avhenger av hvem jeg møter 34 - 38.64%
Ikke aktuelt 18 - 20.45%
50. Opplever du at du får hjelp til å finne en du kan snakke med dersom den ansatte du møter ikke er rett person til dette? 34 - 38.64%
I liten grad 13 - 38.24%
I noen grad 20 - 58.82%
I stor grad 1 - 2.94%
51. Opplever du at du får generell informasjon fra ansatte i tjenesten når du etterspør det? 88 - 100.00%
Ja 31 - 35.23%
Nei 10 - 11.36%
Det avhenger av hvem jeg møter 36 - 40.91%
Ikke aktuelt 11 - 12.50%
52. Opplever du at du får hjelp til å finne en du kan spørre dersom den ansatte du møter ikke er rett person til dette? 36 - 40.91%
I liten grad 9 - 25.00%
I noen grad 24 - 66.67%
I stor grad 3 - 8.33%
53. Opplever du at de ansatte i tjenesten gir informasjon på en forståelig måte? Med det mener vi at informasjonen du får er gitt med et tydelig og klart språk tilpasset deg 67 - 76.14%
I liten grad 9 - 13.43%
I noen grad 24 - 35.82%
I stor grad 34 - 50.75%
54. Hvilke bekymringer har du som pårørende hatt i løpet av de siste to årene? 88 - 100.00%
Som pårørende opplever jeg ingen bekymringer 8 - 9.09%
Konsekvenser for egen økonomi 8 - 9.09%
Tjenestemottakers økonomi 14 - 15.91%
Egen helse 29 - 32.95%
Familiesituasjonen 17 - 19.32%
Tjenestemottakers helse og fungering i hverdagen 66 - 75.00%
Manglende dekking av grunnleggende behov for tjenestemottaker (mat, drikke, personlig hygiene, søvn) 33 - 37.50%
Effekt av behandling tjenestemottaker får 18 - 20.45%
Om tjenestemottaker får tilstrekkelig med aktiviteter tilpasset sine ønsker og behov 32 - 36.36%
Tjenestemottaker har ikke tilstrekkelig sosial kontakt med andre 35 - 39.77%
Tjenestemottakers oppfølging av sin egen behandling 20 - 22.73%
Om tjenestemottaker utgjør en fare for seg selv eller andre 14 - 15.91%
Om tjenestemottaker er godt nok ivaretatt av tjenesten 33 - 37.50%
Om ansattes kompetanse er tilstrekkelig for å ivereta tjenestemottakeren 35 - 39.77%
Svikt i tjenestens rutiner som vil få uheldige konsekvenser for tjenestemottaker og/eller pårørende 22 - 25.00%
Å komme i kontakt med ansatte i tjenesten 18 - 20.45%
Annet 7 - 7.95%
55. Har du snakket om dine bekymringer med de ansatte i tjenesten? 84 - 95.45%
Ja 47 - 55.95%
Nei 37 - 44.05%
56. Medførte det tiltak, endringer eller annet som reduserte bekymringene du hadde? 47 - 53.41%
Ja 22 - 46.81%
Nei 25 - 53.19%
57. Opplever du som pårørende at ansatte anerkjenner deg som en viktig ressurs for tjenestemottaker? 88 - 100.00%
Ja 36 - 40.91%
Nei 13 - 14.77%
Delvis 33 - 37.50%
Ikke aktuelt 6 - 6.82%
58. Har du omsorg for barn eller ungdom under 18 år som er å regne som pårørende til tjenestemottakeren? 88 - 100.00%
Ja 13 - 14.77%
Nei 75 - 85.23%
59. Har ansatte i tjenesten snakket med deg om hvordan du kan ivareta barnet/ungdommen som pårørende? 13 - 14.77%
Ja 3 - 23.08%
Nei 10 - 76.92%
60. Har ansatte i tjenesten tilbudt samtaler med barnet/ungdommen eller henvist til helsesykepleier eller andre som kan følge opp barnet/ungdommen som pårørende? 13 - 14.77%
Ja 3 - 23.08%
Nei 10 - 76.92%